16 October 2012

16 OKTOBER : Hari Makanan Sedunia

Tahukah anda 16 Oktober merupakan Hari Makanan Sedunia? Saya pun baru tahu selepas tengok berita di TV1 semalam. 


Kalau dilihat dari tajuk tak kurang yang berpendapat bahawa Hari Makanan Sedunia digambarkan seperti menyambut Pesta Makanan kan?..Tak?? Okeyh, memang bukan pesta makanan..


Hari Makanan Sedunia ni sebenarnya diadakan bagi memberi kesedaran kepada pelbagai masyarakat di seluruh dunia bahawa masih terdapat lagi segelintir penduduk yang kurang bernasib baik untuk mendapatkan makan yang secukupnya. Dalam erti kata lain, masih terdapat penduduk di dunia ini yang masih mengalami krisis kebuluran. Antaranya : Korea Utara, Uganda, Zimbabwe, Somalia, Afrika Timur dan Kenya.

Oleh sebab tu, Hari Makanan Sedunia bukan sahaja disambut kerana betapa pentingnya makanan kepada kita, tetapi juga sebagai medium kepada kita untuk meningkatkan kesedaran kepada kita kepada masalah kebuluran yang masih lagi berlaku sehingga kini.

So, beringatlah kita kalau makan, jangan ingat nak makan sedap, pastu dah kenyang main buang je baki makanan yang tinggal walaupun baki tu masih cukup untuk 1 orang lagi untuk dimakan!.

Jangan membazir makanan, n makanlah makanan yang berkhasiat demi kesihatan diri sendiri. :)

Bersyukurla kita masih mampu untuk makan makanan yang secukupnya kerana ada yang terpaksa bertarung nyawa demi secubit makanan.


SELAMAT MENYAMBUT HARI MAKANAN SEDUNIA!.. ^__^

17 comments:

Yana Aina said...

tak sggp nk tgk pic bdk tue =.=

PotiaCasaDelarossa said...

Ya Allah... Kesiannya... Knp dunia tak terpikir nak Bantu manusia2 yg mcmni.. Kesian sgt

Muhammad Firdaus Bin Kamarudin said...

rezeki yang ada jangan dibazirkan, sedekah kepada orang yang memerlukan.

EPIK said...

kesian tgk pic tu...bersyukur sgt2 atas nikmat Allah...

Katil Elevator Di Ruang Tamu

Maria Menado~ said...

kesian depa. tiba-tiba menyesal makan tadi bersisa. :(

Dunia Wilma said...

Sedih tengok pic budak tu...
Bersyukurlah kita hidup di bumi Malaysia ini...

BeLLa said...

kesiannye depa :(

Hanif Idrus said...

Ada negara2 lain mewah makanan dan ada negara yag kebuluran...

Pelangi Senja said...

sedih bila masih ada yang begitu.. -_-'

Pelangi Senja said...

memang sedih, sedih lagi lau hanya mampu melihat n xdapat nak tlg diorg.. :(

Pelangi Senja said...

yup, harus berjimat cermat.. :D

Pelangi Senja said...

yup seharusnya bersyukur sbb terhindar dr masalah sebegitu.. lagi2 dah cukup bernasib baik sebab tggl dalam negara seperti malaysia ni..:D

Pelangi Senja said...

lain kali kena sentiasa beringat spy jgn tglkn sisa yg blbhan ktka makan tau.. jgn sedih2..:D..

Pelangi Senja said...

yup.. kita da cukup bernasib baik sbb tgl di Malaysia..

Pelangi Senja said...

yeap dear..semoga kta sentiasa beringat pd yg krg bernasib baik macam mereka..

Pelangi Senja said...

ya, kta sepatutnya bersyukur sbb malaysia terhindar dr masalah/krisis kebuluran macam mereka

Herman Bagus said...

kita harus bersyukur dengan rezeki yang sudah kita dapatkan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Semua Yang Di Atas Adalah Hasil Perah Otak Pelangi Senja